slider33

אנשים גדלים בתוך עציץ- התפתחות וצמיחה אישית

e31ace2a15a7c70645ad83df9ecd43b0 Mהמושג התפתחות וצמיחה תלוי כולו במשוואה הבאה; סקרנות המובילה ללמידה, המכוונת להרחבת אופקים, המתכתבת היטב עם פתיחות וגמישות מחשבתית, המשפיעה במישרין על היכולת להסיר מגבלות וכולן יחד מהוות בסיס יציב ליצירת שינויים רצויים והתמודדות מוצלחת עם שינויים בלתי נשלטים.

עצי אלון כמטאפורה
תארו לעצמכם עץ אלון מסוג 'ירוק-עד' בכל עונה, גם בחום לוהט הוא עדיין ירוק רענן, פורש את ענפיו לרוחב ונותן צלו בנדיבות אין-קץ. וזה עוד לא הכול,  קליפת הפרי שלו "הבלוט" יכולה לשמש תחליף מכובד לקפה. כל פאר היצירה הזה מתאפשר בתנאי שעץ האלון גדל בסביבה בו הוא יכול לשגשג.עכשיו שערו לעצמכם מה היה קורה לשתיל עץ אלון שהיה גדל בתוך עציץ. סביר להניח שלא היה מתפתח ממנו עץ אלון כפי שאנחנו מכירים אותו. פוטנציאל מולד מפואר ככל שיהיה הופך למשני כאשר לא מוציאים אותו לפועל, או לחילופין פוטנציאל מולד לא יבוא לידי ביטוי אלא אם מאפשרים לו להפוך ליכולות.                                                                                     
אותו עקרון נכון לבני אדם, בכולנו קיים גרעין מפואר כבסיס למימוש פוטנציאל ויכולות, יחד עם זאת קורה שאנחנו מגדלים את עצמנו בתוך עציץ קטן שמגביל או עוצר את תהליך הגדילה והצמיחה שלנו.

להתפתח זה לחיות עם הלך רוח (state of mind) של רצון ללמוד משהו ממשהו/ם באופן קבוע ולשמוח תוך כדי למידה, לחוש את זרימת הידע לכיוון המוח והרגש, ולדעת כי יכולת ההכלה האישית היא אין סופית, כמו גם היכולת לבחור מה לעשות עם הידע המצטבר.

ללמוד בלי דרמה
כניסה למצב רוח קבוע של חדוות-למידה זה תהליך יומיומי, שהופך 'לטייס אוטומטי' המכוון להשגת יעדים קטנים בדרך למטרות גדולות. אין דרמות גדולות, לא בכל יום תגיע ידיעה מרעישה או תגלית קוסמית שמעוררת התפעלות. ולא מדובר רק בלימודים פורמליים בכתות ואולמות עם מיטב המרצים, מדובר על למידה תוך כדי תנועה, פתיחות לדעת יותר בנושאים שאינם בהכרח קשורים לידע 'פרקטי' או מקצועי, תוך כדי אימון ועירור הסקרנות לדעת וגם להתמצא בנושאים שיש לחיים להציע.

להיפתח בתור התחלה
פתיחות איננה תכונה, לא נולדנו עם פתיחות או לחילופין עם 'סגירות'. נולדנו עם פוטנציאל לפתיחות מחשבתית ומנטאלית. הפתיחות היא ערך או עיקרון בחייו של אדם ,הוויה בה האדם מגלה פתיחות ביחסיו עם העולם/הסביבה החברה בה הוא חי, פתיחות היא גם היכולת לגלות את עצמו מזוויות שונות, להכיר תפיסות ומגמות אחרות, להתנסות בשיטות עבודה לא מוכרות, ללמוד להכיר ולהעריך חברות ותרבויות אחרות, להיפתח לסוגי אנשים שונים, להיפטר מקיבעון מחשבתי ומדעות קדומות וסטיגמות.

לא משונה – משתנה
זה לא השוני שעושה את ההבדל בינינו, זו היכולת להעריך את השוני. אחד המאפיינים של תהליך ההתפתחות האישית טמון ביכולת להכיר וגם להוקיר בשוני של בני האדם מבלי לראות בו גורם מאיים. בלעדיו לא ניתן להתחבר לתובנה כי העולם נשען על תוצאות של  שינויים והשתנות. במקביל, לאמץ את הכוח החיובי בהשתנות התמידית של החיים. מעמדה זו מתאפשרת יצירת מסגרת חיובית לשינוי. מהותה של התפתחות אישית וגם אנושית תלויה במוכנות ליצור מעגלים של שינוי ותנועה – תנועה ושינוי.

מימוש עצמי=יצירתיות
התפתחות אישית ניזונה ממסגרות מובנות (בית, מוסדות חינוך ,צבא) יחד עם זאת היא פורחת בשבירת מסגרות ועיצובן מחדש. מימוש עצמי או הגשמה עצמית מוגדרים כניצול מרבי של תכונות ופוטנציאל , זו עשייה של 'המעל ומעבר' לדרישות היומיומיות במסגרות  המשפחה, עבודה וקריירה. התקרבות ל'אני' במובן של לבטא את עצמי ואת חלומותיי כמי שיודע ומכיר את עצמי ללא מגבלות אישיות וחברתיות. בתרגום חופשי לחיי היומיום : ללמוד תחום/נושא שמעניין אותי, גם אם הוא רחוק מתחומי התעניינותי הרגילים, ליצור, לכתוב, לצייר, לצלם, להחליף מקצוע, תפקיד ,תחום בעבודה גם אם זה כרוך בשינוי סטטוס כלכלי.כדבריו של אחד ממתאמניי היקרים: 'לעולם לא הייתי מצליח כיועץ בבית- ספר בשעות היום אם לא הייתי מתופף בלילה".

אביגיל וולקוב – המקום להתאמן בו אימון אישי וסדנאות להתפתחות וצמיחה אישית
newsletter-pos
אנא מלאו את הטופס וסמנו את הקטגוריות המעניינות אתכם